Future Shorts Finland

FUTURE SHORTS AUTUMN SEASON 2015

autumn15


Aika: 1.9.-30.11.2015
Kieli: englanti
Kesto: 111min
Tilaa setti: tapahtumat@futureshorts.fi
Hinta:

  • Alle 80 asiakaspaikkaa: 96€/näytös
  • 80 – 150 asiakaspaikkaa: 180€/näytös
  • Yli 150 asiakaspaikkaa: 300€/näytös
  • Suljetut tilaisuudet (esim. elokuvakerhot, koulut): 130€/näytös
  • DVD fyysisenä levynä +20€

Future Shortsin päämajassa Lontoossa koottu valloittava kansainvälinen lyhytelokuvasetti tuomaan lisää valoa pimeneviin iltoihin. Ympäri maailman esitetty ohjelmisto antaa ihmisille paikasta ja lähtökohdasta riippumatta mahdollisuuden tutustua rohkeimpien elokuvantekijöiden tuoreimpiin teoksiin. Eri maiden yleisöt kokevat samat elokuvat ja elämykset muodostaen näin valtavan kansainvälisen lyhytelokuvayhteisön.

Tällä kertaa mukana on palkittuja elokuvia Saksasta, Iso-Britanniasta, Ukrainasta, Japanista, Singaporesta/USA:sta, Etelä-Afrikasta, Ruotsista ja Norjasta. Kansainvälisen Autumn Seasonin kahdeksan lyhäriä sisältävät monipuolisesti komediallista ja draamallista fiktiota, dokumenttia, animaatiota sekä kokeellista ilmaisua.

LYHYTELOKUVAT

 

1. Marc Jacobs

Dir: Sam de Jong | Germany 2014 | 16min

9-vuotias Soufyane asuu Amsterdamissa ja suunnittelee pikkutarkasti reissua marokkolaisen isänsä kanssa. Hänen ystävänsä vaativat, että hänen pitäisi ostaa Ray Ban -aurinkolasit, mutta Soufyane käyttäisi mieluummin Marc Jacobs -laseja. Hyödyntäen rauhallista ja hillittyä rajausta ohjaaja antaa amatöörinäyttelijöille tilaa kokeilla ja ilmaista käsityksiään miehisyydestä ja miesten rituaaleista. Nämä konseptit, jotka ilmenevät lähiöiden karussa todellisuudessa, Soyafene joutuu oppimaan kovemman kautta, auringon laskiessa ja saapuessaan isänsä luokse.

//

Nine year old Soufyane lives in Amsterdam Noord and is fastidiously preparing for a trip with his absent Moroccan father. His friends insist that he should get a pair of Ray Ban sunglasses, but Soufyane would rather wear Marc Jacobs. Utilising calm and sober framing, the director gives the amateur actors ample room to explore and express their ideas of manhood and male rituals. Concepts that come up against hard realities in the suburbs, something that Soufyane painfully learns, as the sun goes down and he turns up at his father’s place.

 

2. Black Sheep

Dir: Christian Cerami | UK 2014 | 16min

 Pohjois-Englannissa kaksi teini-ikäistä veljestä aikovat osallistua EDL -mielenosoitukseen radikaalia Islamia vastaan – mutta tulevatko pojat vakuuttuneiksi aatteen äärioikeistolaisuudesta?

//

In the North of England, two adolescent brothers set out to attend an EDL street protest against radical Islam - but will the boys be convinced by the cause’s far-right beliefs?

 

3. Fallen Leaves

Dir: Masha Kondakova | Ukraine 2014 | 22min

 On syksy Kyivin esikaupunkialueella. Valya, yksinäinen 40-vuotias hoitaja polttaa maahan pudonneita lehtiä metsässä. Ennen pitkää hän törmää viehättävään muukalaiseen, joka pian vikittelee itsensä Valyan kämpille. Hän joutuu panttivangiksi omassa kodissaan.

//

It's autumn in the outskirts of Kyiv; Valya, a lonely 40 year old caretaker, is burning fallen leaves in the forest. Before long she bumps into a charming stranger who soon manages to seduce his way into her flat. Once inside, Valya becomes a hostage in her own home.

 

4. Sound of a Million Insects, Light of a Thousand Stars

Dir: Tomonari Nishikawa | Japan 2014 | 2min

Nishiwaka hautasi 30 metriä 35mm kaitafilmiä puista pudonneiden lehtien alle, maantien varteen, noin 25 kilometriä Fukushima Daiichi ydinvoimalasta. Oli vuosi 2014, kesäkuun 24.päivän illasta kuuden tunnin ajan auringonnousuun saakka. Yö oli kaunis ja tähtikirkas ja lukuisat kesän hyönteiset pitivät ääntä. Alue oli aikoinaan evakuoitu, mutta sen jälkeen, kun saastunut maaperä poistettiin, ihmiset pystyvät asumaan siellä. Tämä elokuva tuo esille kysymyksen mahdollisista jäljellä olevista radioaktiivisista materiaaleista.

//

Nishikawa buried about 30 metres of 35mm negative film under fallen leaves alongside a country road, which was about 25 km away from the Fukushima Daiichi Nuclear Power Station, for about 6 hours, from the sunset of June 24, 2014, to the sunrise of the following day. The night was beautiful with a starry sky, and numerous summer insects were singing loud. The area was once an evacuation zone, but now people live there after the removal of the contaminated soil. This film was exposed to the possible remaining of the radioactive materials.

 

5. Oh Lucy!

Dir: Atsuko Hirayanagi | Japan – Singapore – USA 2014 | 22min

55-vuotias Setsuko on tokiolainen sinkku, joka työskentelee toimistossa. Hänen epätavallinen englannin opettajansa antaa hänelle vaalean peruukin ja uuden identiteetin, nimeltään ’Lucy’. ’Lucy’ herättää Setsukossa tunteita, joita ei tiennyt olevan olemassakaan. Kun opettaja yhtäkkiä katoaa, Setsukon täytyy viimein hyväksyä oma itsensä.

//

Setsuko, a 55-year-old single 'office lady' in Tokyo, is given a blonde wig and a new identity, 'Lucy,' by her young unconventional English instructor. 'Lucy' awakens desires Setsuko never knew she had. When the instructor suddenly disappears, Setsuko must come to terms with what remains - herself.

 

6.  Best // Petit Noir

Dir: Trayvon Owens | South Africa 2015 | 4min

’Best’ on Petit Noir aka Yannick Ilugan musiikkivideo La Vie Est Belle / Life Is Beautiful -albumilta. Video haastaa käsityksiä nykypäivän Afrikasta ja sen asukkaista.

//

‘Best’ is Petit Noir aka Yannick Iluga’s music video from his La Vie Est Belle / Life Is Beautiful -album. The video further challenges assumptions about the African continent and people who live there.

 

7. Hot Chicks

Dir: Ninja Thyberg | Sweden 2014 | 14min

Viisi tyttöä hengailevat pukuhuoneessa valmistautuen ’Hot Chicksin’ musiikkivideon kuvauksiin. Samalla he keskustelevat työstään. Kohdallaanko heitä objekteina vai pitävätkö he itseään itsenäisinä esiintyjinä?

//

Five girls in a changing room are getting ready to shoot a music video for the tune ‘Hot Chicks’. As they get into character they discuss their work. Are they being treated as objects or do they consider themselves independent performers?

 

8. Yes We Love

Dir: Hallvar Witzø | Norway 2014 | 15min

Elokuva kertoo neljästä sukupolvesta, joilla jokaisella on omat kriisinsä, neljässä eri kolkassa Norjaa, maan kansallispäivänä. 10-vuotias Birger vihaa marssimista poikien joukoissa. Sotasankari Konrad (90) kieltäytyy kuuntelemasta enää yhtäkään kansallispäiväpuhetta. Päättäjäiskuningatar Carina (18) ei voi uskoa, ettei Morten ole hänestä kiinnostunut. Ja kahden lapsen isä Ola (46) etsii ”itseään” metsästysmajalla hyisessä Svalbardissa.

//

Four generations, each with a crisis, set in four different parts of Norway on the Norwegian Constitution Day. Ten-year-old Birger hates marching with the boys' brigade. War hero Konrad (90) refuses to listen to another Constitution Day speech. Graduation queen Carina (18) just cannot believe Morten isn't interested in her. And father-of-two Ola (46) searches for his 'self' in a hunting lodge in arctic Svalbard.

 

 

Tilaa ohjelma: tapahtumat@futureshorts.fi